X
تبلیغات
دبستان دخترانه

دبستان دخترانه
 
قالب وبلاگ
پيوندهای روزانه

عمل ارزش يابي تحصيلي بر چهار گام زيراستواراست:

1-   آگاه شدن از انتظارات آموزشي ونشانه هاي تحقق آن

2-   جمع آوري اطلاعات درباره ي ميزان وچگونگي تحقق آ ن ها

3-    تحليل و تفسير اطلاعات به دست آمده ،داوري و تصميم گيري

4-   ارائه ي بازخورد

در اين مقاله سعي داريم در بار ه ي انواع بازخورد مطالبي  ارائه دهيم.

در هر نظام ارزشيابي بازخورد وجود دارد .بازخورد هسته ي مر كزي فرايند ياددهي و يادگيري است. در نظام ارزشيابي سنتي بازخورد به شكل نمره ارائه مي شود. درحالي كه نمره به تنهايي نمي تواند نقش يك بازخورد را ايفا كند زيرا در اين نوع بازخورد ضعف ها و قوت هاي يادگيري دانش آموز پنهان مي ماند.

اما در نظام ارزشيابي توصيفي باز خوردها نيز به شكل توصيفي ارائه مي شود .در اين نوع بازخورد موفقيت ها ي دانش آموز،خطاها و اشتباهات و راهكارهاي لازم براي پيشرفت دانش آموز ارائه مي شود.لازم به ذكراست كه بازخوردها صرفا كتبي نيست كه در ذيل تكاليف دانش آموز ثبت مي شود بلكه بازخوردهاي شفاهي نيز وجود دارد كه گفت و گوي معلم با  دانش آموزبراي حل يك مسئله است .  در ابتدا لازم است بازخوردها را به انواع زير تقسيم نموده سپس به توضيح در باره ي طريقه ي نوشتن بازخورد مي پردازيم .

    الف) انواع بازخورد از منظر ابزار ارتباط 

 1-  بازخوردهاي شفاهي :مانند گفت وگوي  معلم با   دانش   آموزي كه در حال حل مسئله است   

  2- بازخوردهاي كتبي: مانند آنچه معلم بر روي تكاليف دانش آموز   مي نويسد

                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ب)انواع بازخورد از منظر محتوا  

 1-بازخوردهاي شناختي :با زخوردهايي كه به دانش آموز  درباره ي يادگيري مطالب و مباحث درسها ارائه می شود                                                                                                                                                                           2 ۲-بازخوردهاي فراشناختي: بازخوردهايي كه درباره ي روشهاي  يادگيري به دانش آموزارائه مي شود.

 ج) انواع بازخوردازنظر ارائه دهنده يا منبع بازخورد    

 1-دانش آموز و دانش آموز(همسال سنجي)

 2-دانش آموزو والدين( سنجش والدين )

    3-والدين ومعلم

       4-دانش آموز و خودش

د-انواع بازخورد از نظر زمان ارائه ي بازخورد    

1-بازخوردهاي فرايندي : بازخوردهاي كه دانش آموزن در جريان يادگيري و ارتباط يادگيري دريافت مي كند 

 ۲-بازخوردهاي پاياني : بازخوردهايي كه دانش آموزان در پايان يك.مرحله از يادگيري مانندپايان نيم سال و پايان سال به صورت  گزار ش مشروح دريافت مي كنند(گزارش پيشرفت تحصيلي )

                                                                            .                                    

گردآورنده: اعظم گلی زواره

مدیردبستان شهید تقی پور ورزنه                                  

منبع: کتاب : ارزش یابی کیفی توصیفی د رکلاس درس

 مولف:دکتر محمد حسنی

انتشارات عابد

 


موضوعات مرتبط: مقالات
[ یکشنبه 31 خرداد1388 ] [ 8:56 ] [ اعظم گلی زواره ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خدا
دبستان دخترانه
مدیر وبلاگ و نویسنده :
اعظم گلی زواره

امکانات وب